Informujemy, że w systemie SOWA2/MARC21 została uruchomiona usługa powiadamiania za pomocą wiadomości SMS. Pierwszą biblioteką, która włączyła system smsowego powiadamiania czytelników jest MBP w Białej Podlaskiej, która rozpoczęła testowanie usługi w połowie maja 2013 roku, a oficjalnie ją uruchomiła 1 czerwca.

Włączenie smsów w SOWIE jest dość proste, ale wiąże się z kosztami, które biblioteka musi ponieść w wysokości oferowanej przez wskazanego operatora bramki SMS (moduł w systemie bibliotecznym jest jednak darmowy). Wystarczy jednak założyć konto u wybranego dostawcy usług mobilnych, a następnie wybrać odpowiednią opcję z dostępnych ofert: pre-paid, post-paid albo abonament. W dalszej kolejności firma SOKRATES-software przeprowadza instalację i konfigurację modułu SMAILER, odpowiedzialnego za wysyłanie powiadomień SMS. Biblioteka musi jedynie dostarczyć dane zarejestrowane na stronie WWW operatora bramki SMS (nazwa użytkownika i hasło do API). Następnie administrator systemu konfiguruje parametry systemu SOWA2/MARC21, które określą dla jakich powiadomień i o jakiej treści wiadomości SMS będą wysyłane (niezależnie od email). Czytelnik musi jeszcze zgłosić swój numer do powiadomień w wypożyczalni (pracownik biblioteki wprowadza go na formularzu czytelnika do pola Telefon do powiadomień SMS).
System SOWA może wysłać aż 7 różnych powiadomień dla czytelników. W przypadku książki dotyczy to:
– prośby o odbiór zarezerwowanej książki,
– informacji o zmianie zamówionej książki na jej rezerwację,
– informacji o skasowaniu przez bibliotekarza nieodebranej książki,
– upomnienia w sprawie przetrzymanej książki,
– przypomnienia o zbliżającym się terminie zwrotu książki,
– przypomnienia o nieodebranej rezerwacji książki,
– przypomnienia o kończącym się terminie zamówienia książki.
Możliwy jest wybór poszczególnych powiadomień oraz ograniczenie wysyłania smsów z wybranych agend biblioteki. Warto przypomnieć, że system SOWA został tak skonfigurowany, aby wiadomości SMS nie przychodziły w nocy, a jedynie w ciągu dnia.

W Miejskiej Bibliotece Publicznej, która tworzy klaster bibliotek bialskich, usługa wysyłania smsów została bardzo dobrze przyjęta. Dariusz Nowak, który jest odpowiedzialny za komputeryzację biblioteki twierdzi, że „najbardziej ucieszyli się ci, którzy nie posiadają adresu e-mail lub odbierają pocztę nieregularnie. Posiadając telefon przy sobie natychmiast otrzymują powiadomienie i mogą np. odebrać książkę z biblioteki”. Biblioteka skorzystała z powiadomień sms o treści “książka do odbioru…”, “skasowanie nieodebranej rezerwacji…” oraz “kończy się termin ważności zamówienia…”. Dariusz Nowak twierdzi, że z przeprowadzonych analiz wynika, że „oprócz powyższych komunikatów najbardziej pożądanym przez czytelników jest komunikat o zbliżającym się terminie zwrotu książki. Na dzień dzisiejszy takie powiadomienie nie jest włączone ze względu na trudne do oszacowania ilości wysyłanych smsów z tym powiadomieniem, a co za tym idzie dodatkowych generowanych kosztów”.

Warto przypomnieć, że bialska biblioteka publiczna jest jedną z najnowocześniejszych bibliotek w kraju. Od 2012 roku w strukturach MBP funkcjonuje Multicentrumi Biblioteka Barwna, skierowana do najmłodszych czytelników i młodzieży. Dzięki finansowemu wsparciu z Unii Europejskiej oraz władz samorządowych miasta i województwa narodził się innowacyjny model „propagowania barwnej strony życia, którą mogą zapewnić książki i różnorodne media”. Gratulujemy Pani Teresie Stasiuk-Karaś, dyrektor biblioteki oraz wszystkim bibliotekarzom z MBP – pionierskich i innowacyjnych rozwiązań w bibliotece.